ניקוי הפילטר של מכונת הכביסה – איך לעשות זאת בקלות ובמהירות

מכונת הכביסה היא ללא ספק אחד המכשירים החשמליים החשובים והמהפכניים ביותר בבית המודרני. היא חוסכת לנו זמן, מאמץ ומשאבים אדירים ומאפשרת לנו להתמקד בדברים החשובים יותר בחיים. אבל כדי שהמכונה האמינה הזאת תמשיך לשרת אותנו באופן מיטבי לאורך שנים, עלינו גם לדאוג לה ולתחזק אותה כראוי. ואחד האלמנטים הקריטיים ביותר בתחזוקה השוטפת של מכונת הכביסה הוא ניקוי הפילטר.

הפילטר, או המסנן, הוא מעין רשת צפופה שתפקידה ללכוד מוצקים זרים כמו מטבעות, סיכות, כפתורים, מוך וחוטים – ולמנוע מהם להיכנס למנגנון הפנימי העדין של המכונה. אבל עם הזמן, הפילטר הזה נוטה להצטבר ולהיסתם בפסולת, מה שפוגע בזרימת המים, ביעילות הכביסה ואפילו עלול לגרום לנזקים ותקלות. לכן, ניקוי תקופתי של הפילטר הוא צעד הכרחי בשמירה על המכונה ועל איכות הכביסה שלנו.

איך לנקות את הפילטר במכונת כביסה

אז איך בעצם עושים את זה? מה הם השלבים המדויקים לניקוי פילטר במכונת כביסה ביתית? ובכן, התהליך די פשוט וישיר ברובו, אם כי הוא עשוי להשתנות מעט בין דגמים ויצרנים שונים. בכל מקרה, הנה מדריך צעד אחר צעד שמתאים לרוב המכונות הנפוצות:

1. נתקו את המכונה מהחשמל – לפני שמתחילים במלאכה, תמיד נתקו את המכונה משקע החשמל או הורידו את הנתיך הרלוונטי בלוח החשמל. בטיחות קודמת לכל.

2. אתרו את הפילטר – ברוב המכונות, הפילטר ממוקם בתחתית החזית, מאחורי דלתית או מכסה נפרד. לעתים הוא יהיה משולב עם צינור הניקוז, ולעתים הוא יושב בתוך שקע ייעודי משלו. עיינו בחוברת ההוראות של המכונה אם אינכם בטוחים.

3. הניחו מגבת או מגש מתחת לפילטר – לעתים קרובות, כשפותחים את דלתית הפילטר, מים שנותרו במכונה עלולים לדלוף החוצה. הניחו מגבת סופגת או מגש רדוד כדי לקלוט אותם.

4. שחררו את הפילטר – בדרך כלל צריך לסובב את הפילטר נגד כיוון השעון כדי לשחרר אותו. אם יש ידית או לשונית ייעודית, החזיקו בה והסירו את הפילטר בעדינות. שימו לב שלעתים יש גם אטם גומי שצריך לשלוף.

5. שטפו את הפילטר – העבירו את הפילטר מתחת לזרם של מים פושרים, ושפשפו אותו בעדינות עם מברשת רכה או ספוג כדי להסיר את הלכלוך והשאריות שנצברו בו. אם יש הרבה מוך סבוך, נסו לחלץ אותו בעדינות עם אצבעותיכם או עם פינצטה.

6. בדקו את השקע והאטם – לפני שמחזירים את הפילטר למקומו, בדקו את החלל שבו הוא יושב. הסירו שאריות לכלוך שהצטברו בתוכו, וודאו שהאטם הגומי (אם קיים) נקי ושלם. אם האטם פגום, שקלו להחליף אותו.

7. החזירו את הפילטר למקומו – ברגע שהכל נקי ומוכן, החזירו את הפילטר למקומו המקורי וסובבו אותו עם כיוון השעון עד שהוא ננעל. אל תהדקו יתר על המידה, רק עד שאתם מרגישים התנגדות.

8. חברו בחזרה לחשמל – וודאו שסגרתם היטב את דלתית הפילטר, חברו את המכונה בחזרה לחשמל – וזהו, סיימתם!

כל התהליך הזה לא אמור לקחת יותר מ-15-20 דקות, אבל הוא יכול לחסוך לכם הרבה כאבי ראש בטווח הארוך. בפעם הבאה שהמכונה שלכם תסיים מחזור כביסה, אתם וודאי תבחינו בהבדל: מים זורמים חלק יותר, יעילות משופרת, ואפילו פחות רעש ורטט. זה השכר הקטן והמתוק של תחזוקה נכונה.

ניקוי פילטר מכונת כביסה

כל כמה זמן צריך לנקות את הפילטר של מכונת הכביסה?

אז הבנו את החשיבות של ניקוי הפילטר וגם למדנו איך לעשות את זה נכון. אבל באיזו תדירות זה צריך לקרות? באיזו מידה אנחנו צריכים להתמסר למשימה הזאת כדי לשמור על המכונה במצב מיטבי?

ובכן, התשובה תלויה במספר משתנים כמו תדירות השימוש במכונה, סוג הבגדים והבדים שאתם מכניסים אליה, קשיות המים באזור מגוריכם וגיל ודגם המכונה עצמה. אבל ברוב המקרים, קיימת נוסחה די אוניברסלית:

פעם בחודש עד חודשיים – זהו קצב הניקוי המומלץ למשפחה ממוצעת שמפעילה את מכונת הכביסה בתדירות רגילה, נניח 3-4 פעמים בשבוע. בתנאים אלו, הפילטר יתמלא בלכלוך ובפסולת לאחר כ-30-60 יום, ורצוי להקדים ולהסיר אותם לפני שהם מצטברים יתר על המידה.

אחת לשבועיים עד שלושה – אם יש לכם משפחה גדולה ו"יצרנית" במיוחד של כביסה, או אם המכונה שלכם מטפלת בעיקר בבגדי עבודה, מגבות או פריטים מלוכלכים ומאובקים, תצטרכו כנראה להגביר את קצב הניקוי. במצבים אלו, תוכלו להבחין בסימני סתימה או האטה של המכונה כבר לאחר שבועיים-שלושה.

אחת ל-3-4 חודשים – מנגד, אם אתם גרים לבד או כזוג, מפעילים את המכונה לעתים רחוקות יחסית ומקפידים להכניס אליה רק כביסה נקייה פחות או יותר, תוכלו אולי "להתפנק" ולדלל את ניקוי הפילטר. במצב כזה, גם בדיקה של הפילטר אחת לרבעון תעשה את העבודה.

לפני או אחרי שימוש אינטנסיבי – בכל מקרה, רצוי לנקות את הפילטר לאחר (או לפני) שימוש מאסיבי וחד פעמי במכונה. למשל, אם חזרתם מטיול או מחופשה ארוכה עם מזוודות מלאות בבגדים מלוכלכים, או אם הכנתם ערימות של שמיכות ומצעים לאחסון עונתי – ספקו כבוד לפילטר וטפלו בו.

בסופו של דבר, ההמלצה היא פחות או יותר להקשיב למכונה. אם אתם מבחינים בביצועים ירודים, בהצטברות של מוך על הבגדים, בסחרור לא תקין של מים, ברעשים מוזרים או סתם בריח לא נעים – כנראה הגיע הזמן לפתוח את הפילטר ולראות מה קורה.

גם אם אין תסמינים מובהקים, עדיין מומלץ לבדוק מדי פעם את מצב הפילטר באופן יזום. לעתים, הוא עובד קשה מאחורי הקלעים בלי שנשים לב – עד שלפתע קורה "פיצוץ". טיפול מונע, במקרה הזה, הוא הרבה יותר נוח וזול מאשר תיקון בדיעבד.

למה זה חשוב?

ניקוי הפילטר של מכונת הכביסה נשמע אולי כמו עוד מטלה מייגעת ברשימה האין סופית של ניקיונות ותחזוקה ביתית. אבל האמת היא, שמדובר במשימה חשובה מאין כמותה, שיש לה השלכות מרחיקות לכת על איכות החיים שלנו ועל הכיס שלנו. למה? הנה כמה סיבות טובות:

הארכת חיי המכונה – פילטר סתום גורם למאמץ ולעומס יתר על כל מערכות מכונת הכביסה. המנוע צריך לעבוד קשה יותר, המשאבה מתאמצת לסחרר את המים, והצינורות נחסמים. כל אלה מובילים לשחיקה מואצת של רכיבים עדינים ויקרים. ניקוי סדיר של הפילטר מפחית משמעותית את הבלאי ומאריך את תוחלת החיים של המכונה כולה.

שמירה על איכות הכביסה – פילטר מלא בלכלוך אינו מצליח לסנן ביעילות חלקיקים, שערות ומוך. התוצאה היא שפסולת זו חוזרת למי הכביסה, נדבקת מחדש לבגדים ופוגמת במראה ובמרקם שלהם. כביסה נקייה ורעננה מתחילה דווקא בפילטר נקי.

חיסכון במים ובחשמל – כאשר מחזור המים במכונה אינו חופשי ויעיל, המכונה צריכה לעבוד זמן רב יותר ולצרוך יותר מים וחשמל כדי להשיג את אותן תוצאות. דווקא טיפול של 5 דקות בפילטר יכול לחסוך לכם עשרות ואפילו מאות שקלים לאורך השנה.

מניעת תקלות ונזקים – פילטר חסום, אם לא מטפלים בו, סופו להתפוצץ. זה יכול להוביל לדליפות, להצפות, לקצרים חשמליים ואף לכשל מוחלט של המכונה. ואם לא די בכך, המים המזוהמים עלולים להספיג לריצוף, לקירות ולרהיטים הסמוכים ולגרום לעובש ולריקבון. הרבה יותר פשוט למנוע את כל התרחישים האלה מראש.

שמירה על היגיינה ובריאות – פילטר מכונת כביסה הוא סביבה לחה, חשוכה ודחוסה – גן עדן לחיידקים, לפטריות ולמיקרואורגניזמים למיניהם. אם לא מנקים אותו היטב ובקביעות, הוא הופך למעין "כור ביולוגי" שמשחרר תוצרי לוואי מסוכנים אל תוך הבגדים ואל הסביבה הביתית. מחקרים כבר מצאו חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה בתוך מכונות כביסה מלוכלכות.

אז כמו שאתם מבינים, מה שהתחיל כ"סתם עוד ניקיון" מסתבר כצעד הגיוני וחשוב בשמירה על איכות החיים, הנכסים והבריאות שלנו. קצת מאמץ קטן בטיפול בפילטר יכול בהחלט למנוע הרבה מאוד צרות גדולות בהמשך הדרך.

ניקוי פילטר מכונת כביסה

טיפים לניקוי פילטר מקצועי ויעיל

עד כה למדנו את ההוראות הבסיסיות לניקוי הפילטר במכונת הכביסה. אבל יש כמה דרכים לשדרג את התוצאה הסופית ולהפוך את המשימה לפשוטה ונוחה יותר. קבלו כמה טיפים מנצחים:

א. הקפידו על לוח זמנים – נסו לייצר לעצמכם הרגל או תזכורת לניקוי הפילטר. למשל, תקבעו שתמיד בראשון לחודש, או בכל יום ראשון האחרון של החודש, אתם מקדישים כמה דקות לטיפול בו. ככה זה הופך לשגרה ופחות סיכוי לשכוח או לדחות את זה.

ב. צלמו והשוו – לפני שאתם מסירים את הפילטר בפעם הראשונה, צלמו אותו מכמה זוויות. ככה יהיה לכם יותר קל להבין איך להרכיב אותו בחזרה ולוודא שהוא יושב בדיוק במקום הנכון.

ג. השתמשו בחומרי ניקוי עדינים – אם הפילטר ממש מלוכלך ומוכתם, אפשר להשרות אותו לכמה דקות בתמיסה של מים חמים עם סבון כלים עדין או אבקת כביסה. אל תשתמשו בחומרים אגרסיביים או בכלים חדים שעלולים לשרוט את המשטח.

ד. נקו גם את צינור הניקוז – בדקו גם את צינור הניקוז שלעתים מתחבר לפילטר. שטפו אותו, וודאו שהוא לא סתום או פגום, ונקו את הפתח שלו מחוטים או משאריות כביסה שנתקעו.

ה. נצלו את ההזדמנות – אחרי שהסרתם את הפילטר בכל מקרה, נצלו את ההזדמנות לנקות ביסודיות גם את החלל הפנימי של המכונה. העבירו מטלית לחה עם חומץ לבן או אבקת אפייה, ושפשפו קלות כדי להסיר עובש, אבנית ולכלוך צבוע.

ו. שקלו שימוש בראש מקלחת – במקום לשטוף את הפילטר בכיור, נסו להשתמש בראש מקלחת נייד או צינור השקיה גמיש. זה יאפשר לכם לכוון את זרם המים בצורה ממוקדת לתוך הרשת הצפופה ולחלץ את הלכלוך ביעילות.

ז. אל תפעילו מיד – לאחר שהחזרתם את הפילטר הנקי למקומו, המתינו לפחות שעה לפני שאתם מריצים מחזור כביסה חדש. תנו לכל השאריות של מים ולחות להתנקז החוצה, כדי שלא יהיו נזילות או הפרעות.

כמה דקות של השקעה וקצת יצירתיות, יכולים להפוך את ניקוי הפילטר ממשימה לעוד משימה לאקט של ממש תענוג. והסיפוק שתרגישו כשתראו את המכונה שלכם עובדת כמו חדשה – זה כבר בונוס משמח במיוחד.

Picture of שלומי בכר
שלומי בכר

שלומי הוא מומחה בתחום מכונות הכביסה והמייבשים, בעשור האחרון שלומי עבד כיועץ ברשת מוצרי חשמל מובילה במחלקת מכשירי הכביסה הביתיים. לאורך השנים בתחום, ליאור צבר ניסיון רב בדגמים השונים והמובילים בשוק, התכונות החשובות ביותר במכשירי כביסה ביתיים והתאמה של המוצר הנכון על פי הצורך שלכם. שלומי משתף את הידע והניסיון שצבר אתכם לאורך השנים אצלנו באתר עולם הכביסה במטרה לעזור לכם לבחור נכון.

הסקירות האחרונות
המדריכים האחרונים