ניקוי מכונת כביסה – למה זה חשוב לכם ואיך תעשו את זה בקלות

מכונת הכביסה, העוזרת הנאמנה שלנו בשמירה על ארון בגדים נקי ומסודר, היא ללא ספק אחד המכשירים החשמליים החיוניים ביותר בבית המודרני. אנחנו סומכים עליה שתסיר כתמים עקשניים, תחטא מיקרובים ותשמור על הבגדים רעננים ונעימים למגע. אבל מה קורה כשהמכונה עצמה מתחילה להצטבר לכלוך, שאריות חומרי ניקוי ומשקעים של אבנית? האם ניקיון הבגדים עלול להיפגע? איך נדע שהגיע הזמן להעניק למכונה הנאמנה שלנו טיפול יסודי? ומה הדרך הנכונה והיעילה לעשות זאת?

 

במאמר זה, נענה על כל השאלות הבוערות בנושא ניקוי מכונת כביסה. נסביר מדוע חשוב להקפיד על תחזוקה שוטפת של המכונה, נפרט את הסימנים המעידים שהגיע זמן הניקיון, ונציע מגוון שיטות וטיפים מעשיים לניקוי עצמי יסודי ובטוח. בין אם אתם חובבי "עשה זאת בעצמך" מושבעים או מחפשים פתרונות פשוטים וזמינים, המדריך הזה יתאים לכם בדיוק.

אלו הסיבות שיגרמו לכם לרצות לנקות את מכונת הכביסה

בדיוק כמו שאנחנו לא נרצה להתקלח באמבטיה מלוכלכת או לשטוף כלים בכיור שומני, גם הבגדים שלנו ראויים לסביבת ניקיון אופטימלית. כשאנחנו מכניסים כביסה למכונה, אנחנו מצפים שהלכלוך, הכתמים והריחות הלא נעימים פשוט יעלמו כלא היו. אבל האם חשבנו פעם מה קורה לכל הלכלוך הזה? לאן הוא הולך? התשובה היא שחלק מהלכלוך אמנם מתנקז החוצה עם מי השטיפה, אך חלקו נשאר בתוך המכונה ומצטבר בהדרגה על פני השטח הפנימי של התוף, הצינורות והגומיות האוטמות. עם הזמן, שאריות של שומנים, חומרי כביסה, סיבי בדים ואבנית יוצרות שכבה דביקה ומסריחה שמהווה קרקע פורייה להתפתחות עובש, פטריות וחיידקים למיניהם.

עכשיו, תארו לעצמכם שאתם שמים את הבגדים האהובים עליכם בתוך סביבה לחה וחשוכה שמלאה ברובד חיידקים ומיקרואורגניזמים. לא הכי מלהיב, נכון? אז נכון שרוב החיידקים הללו אינם מזיקים באופן ישיר לבריאות שלנו, אבל עדיין, המחשבה שהבגדים הנקיים כביכול שלנו באים במגע עם משטח מלוכלך ומזוהם אינה נעימה במיוחד.

חוץ מהפן ההיגייני, הצטברות הלכלוך במכונה הכביסה עלולה לפגוע בביצועים שלה ובאיכות הכביסה. מסנני הניקוז והצינורות הפנימיים עלולים להיסתם, האוטמים הגומיים מתקשים ומתבלים במהירות, ומערכות החימום והסחיטה צריכות להתאמץ יותר כדי להתגבר על החיכוך. כתוצאה מכך, הכביסה לא מתנקה כראוי, הבגדים יוצאים עם ריח לא נעים, והמכונה עצמה סובלת מבלאי מוגבר ומתיישנת מהר יותר.

אז כדי למנוע את כל התופעות הלא נעימות האלו, ולהבטיח שהמכונה שלנו תמשיך לשרת אותנו ביעילות עוד שנים רבות, אנחנו פשוט חייבים לדאוג לנקות אותה כראוי מדי פעם.

ניקוי מכונת כביסה

כך תדעו שעליכם לנקות את מכונת הכביסה שלכם

אחד היתרונות הגדולים של מכונות כביסה מודרניות הוא שרובן מצוידות במערכת אוטומטית לזיהוי הצורך בניקוי עצמי. כשהמכונה מרגישה שהצטברו בה יותר מדי לכלוך ומשקעים, היא בדרך כלל תציג על הצג הודעה מתאימה או תדליק נורית חיווי ספציפית. אבל גם אם המכונה שלכם לא מצוידת בפונקציה כזו, או שפספסתם את ההודעה, אל דאגה. 

יש עוד כמה סימנים מובהקים שיעזרו לכם לזהות שהגיע הזמן לפנק את המכונה בניקוי של החיים:

  • ריחות לא נעימים – אם פתאום אתם מרגישים שהבגדים היוצאים מהמכונה מדיפים ריח מוזר של עובש, רטיבות או ביוב, זהו סימן מובהק לנוכחות של עודף לחות, חיידקים ולכלוך בתוך המערכת. במיוחד אם הבגדים נכנסו נקיים ורעננים למכונה והריח הופיע פתאום לאחר הכביסה, אתם יודעים שהגיע הזמן לטיפול שורש.
  • כתמים ונזילות – שימו לב אם אתם מבחינים בהופעה של כתמים, נזילות או הצטברות לכלוך מסביב לאטמי הגומי של דלת המכונה או במגירת חומרי הכביסה. לפעמים גם כתמי חלודה או אבנית שמופיעים על גוף המכונה החיצוני יכולים להעיד על בעיה פנימית. כל אלו הם רמזים לכך שהצנרת הפנימית של המכונה כבר לא נקייה כמו שהיא אמורה להיות.
  • בעיות בביצועים – אם בזמן האחרון אתם מרגישים שהמכונה שלכם פחות יעילה מבעבר, יכול להיות שהלכלוך המצטבר מעכב את פעולתה. דברים כמו סחיטה לא מספיק יבשה, תכניות שנמשכות זמן ארוך מהרגיל, קושי בפתיחה או סגירה של הדלת, או רעשים מוזרים במהלך הפעולה, כולם יכולים לרמז שמשהו לא נקי במערכת הפנימית.

 

חומר למחשבה: במידה וגם הסימנים הללו אינם מופיעים, תדעו שעדיין מומלץ לבצע ניקוי עצמי יזום של המכונה כל כמה חודשים, גם אם היא נראית נקייה וטרייה. כמו בכל עניין, מוטב למנוע מראש את הצטברות הלכלוך מאשר להיאבק בתוצאותיו לאחר מכן.

ניקוי מכונת כביסה ב-6 צעדים פשוטים

עכשיו כשכבר יודעים בוודאות שהגיע הרגע לגלות אהבה למכונה שלנו ולהעניק לה טיפול מפנק, מגיע השלב המעשי. כמובן שישנן חברות שירות שישמחו לבצע את הניקוי בשבילנו תמורת תשלום לא מבוטל. אבל האמת היא, שרוב הפעולות הנדרשות די פשוטות וקלות לביצוע עצמי עם קצת ידע וכמה חומרים זמינים. 

הנה רשימת הצעדים הבסיסיים לניקוי יסודי של מכונת הכביסה:

1. נתקו את המכונה מהחשמל – לפני שמתחילים במלאכה, חשוב תמיד לנקוט באמצעי הבטיחות הבסיסיים ולנתק את המכונה משקע החשמל. גם אם אין בכוונתנו לגעת ישירות בחלקים החשמליים, עדיף להיות בטוחים מאשר להצטער.

2. נקו את המסננים – המסננים של צינור הכניסה ושל משאבת הניקוז הם שומרי הסף של המכונה מפני לכלוך שמגיע מבחוץ ומבפנים. שטפו אותם היטב מתחת לזרם מים חזק כדי לשחרר את שאריות המוך והסיבים, והחליפו אותם במידת הצורך.

3. הפעילו תוכנית ניקוי אוטומטית – אם המכונה שלכם מצוידת באפשרות Self Clean או תוכנית דומה, הפעלתה היא הדרך הקלה והמהירה ביותר לנקות את החלקים הפנימיים. בחרו את המחזור המתאים, הוסיפו את חומר הניקוי המומלץ בהתאם להוראות היצרן (בדרך כלל חומצת לימון או אבקת אבנית מיוחדת) ותנו למכונה לעשות את שלה.

4. הפעילות תכנית עם מסיר אבנית – אם אין למכונה שלכם תוכנית ייעודית כזו, ואתם מתגוררים באזור עם מים "קשים", תוכלו בקלות לדמות אותה. פשוט הריצו מחזור כביסה ריק בטמפרטורה הגבוהה ביותר, בהוספת 2-1 כוסות של אבקה להסרת אבנית או מסיר אבנית נוזלי. זה יעזור להתיך את המשקעים הקשים ולשחרר את החסימות בצנרת הפנימית.

5. נקו ידנית את האזורים הנגישים – בזמן שהתוכנית מופעלת, נצלו את ההזדמנות כדי לנגב את החלקים שכן ניתן להגיע אליהם. עם מטלית לחה או ספוג עדין שפשפו את האטם הגומי שמסביב לדלת, את המסילות של מגירת חומרי הכביסה ואת דפנות התוף הפנימיות. במידת הצורך, השתמשו גם במברשת קטנה ובמעט חומר ניקוי עדין כדי להסיר כתמים עקשניים במיוחד.

6. אווררו ויבשו היטב – בתום פעולת המכונה, פתחו את הדלת והשאירו אותה כך כמה שעות כדי לאפשר למכונה להתאוורר ולהתייבש. זה ימנע הצטברות של לחות והיווצרות של ריחות רעים מחודשת. אם יש לכם פתח אוורור או חלון בחדר הכביסה, זה הזמן לפתוח אותם לרווחה.

וזהו, עשיתם את זה!

כעת תוכלו ליהנות מכביסה נקייה ורעננה יותר, וגם להאריך את תוחלת החיים של המכונה האהובה שלכם. אבל כמו בכל דבר, גם בניקיון חשוב לשמור על איזון ולהימנע ממעשים קיצוניים מדי. אין צורך לחזור על כל התהליך המלא הזה בתדירות גבוהה מדי, פעם בחודשיים-שלושה זה יותר ממספיק. ניקוי תכוף מדי עלול דווקא לגרום לשחיקה ובלאי של החלקים הפנימיים.

ניקוי מכונת כביסה

טיפים לשמירה על ניקיון המכונה לאורך זמן

בנוסף לניקוי העמוק והמקיף שתיארנו, ישנם כמה צעדים פשוטים שאפשר וכדאי לנקוט באופן שוטף כדי למנוע הצטברות של לכלוך ולשמור על היגיינה גבוהה במכונה:

השאירו את הדלת פתוחה – בין כביסה אחת לשנייה, אל תשכחו להשאיר את דלת המכונה פתוחה למחצה, במיוחד אם ביצעתם כביסה בטמפרטורה נמוכה. פעולה פשוטה זו תאפשר לאוויר לחדור פנימה, למנוע הצטברות של לחות ועובש ולשמור על אטמי הגומי במצב טוב יותר.

הקפידו על המינון הנכון – שימוש עודף באבקות כביסה ומרככים הוא אחד הגורמים המרכזיים להצטברות משקעים ולכלוך פנימי במכונה. הקפידו למדוד את חומרי הניקוי בהתאם להוראות היצרן על גבי האריזות, ובהתאם לקשיות המים באזורכם. המטרה היא להשתמש בכמות הקטנה ביותר האפשרית שעדיין מבטיחה ניקיון אופטימלי.

אל תשכחו את מגירת הדטרגנט – את מגירת חומרי הכביסה כדאי לנקות לעתים קרובות יחסית, אחת לשבועיים בערך. פשוט הסירו אותה מהמכונה ושטפו אותה ביסודיות מתחת לברז עם מעט נוזל כלים כדי לסלק שאריות של אבקה ומרכך דבוקים. חכו לייבוש מלא לפני החזרתה למקומה.

הכינו את הבגדים לכביסה – גם להרגלי הכביסה הנכונים יש חשיבות רבה במניעת הצטברות לכלוך מיותר. תמיד רוקנו את כיסי הבגדים מחפצים שעלולים להישכח כמו מטבעות או מסטיקים. סגרו היטב רוכסנים, כפתורים וקרסים שלא ישרטו את דופן התוף הפנימית. הפכו בגדים עם הדפסים או רקמות כדי שהצבע לא יימרח. וכמובן, הפרידו כביסה לבנה מצבעונית.

התייחסו לאזהרת היצרן – לבסוף, אל תתביישו לפנות מדי פעם לחוברת ההוראות של יצרן המכונה שלכם. שם תמצאו מידע מדויק יותר לגבי החומרים והשיטות המומלצות לניקוי, וגם לגבי תדירות הטיפולים הנדרשת ותנאי האחריות. עדיף לבדוק ולהתייעץ מראש מאשר לגלות בדיעבד שפעולה מסוימת גרמה נזק בלתי הפיך למכונה.

ובסופו של דבר, תתחילו מהיום ותיהנו לאורך זמן

ובכן, כפי שלמדנו, ניקיון של מכונת הכביסה אינו עניין של מה בכך. מעבר להיבט האסתטי והתברואתי גרידא, יש לו השלכות מרחיקות לכת על איכות הכביסה שלנו, על תוחלת החיים של המכונה ואפילו על הבריאות של כל בני הבית. אז נכון שזה עוד מטלת ניקיון שמתווספת לרשימה הכבר ארוכה, אבל היא בהחלט שווה את ההשקעה. וכשמסתכלים על זה לטווח הרחוק, מדובר על פעולה די פשוטה וקלה לביצוע, שלוקחת מעט מאוד זמן ביחס למכלול הכביסות שאנחנו עושים בשנה.

הדבר היפה הוא, שאפשר ורצוי להתחיל ליישם את העקרונות והטיפים שפורטו כאן כבר מהיום. גם אם המכונה שלכם חדשה ונראית נקייה למשעי, גם אם מעולם לא חשבתם על הניקיון הפנימי שלה, זה לא אומר שאין מה לשפר. קחו את המושכות לידיים, אמצו את ההרגלים הנכונים ותיהנו מההבדל המשמעותי בחוויית הכביסה הביתית. נקו את המסננים, הריצו מדי פעם מחזור עם אבקת אבנית, השתמשו בחומרי ניקוי איכותיים במינון המומלץ, אל תזניחו את הניקיון של המגירה והאטמים, ואל תשכחו לאוורר. כמה צעדים קטנים אבל עקביים שיכולים לשנות את פני הדברים מקצה לקצה. מי יודע, אולי אפילו תתחילו ליהנות ממלאכת הכביסה ההכרחית הזו. או שלפחות לא תצטערו יותר כל כך להכניס את הבגדים לתוך מכונה נקייה ונוצצת שמדיפה ניחוח של טריות ורעננות.

ואם בכל זאת תתקלו בבעיות או תהיות לגבי המכונה שלכם, אל תהססו להתייעץ עם מומחה או עם שירות הלקוחות של היצרן. תמיד עדיף להיוועץ ולקבל מענה מקצועי מאשר להסתבך או לגרום נזק בטעות.

Picture of שלומי בכר
שלומי בכר

שלומי הוא מומחה בתחום מכונות הכביסה והמייבשים, בעשור האחרון שלומי עבד כיועץ ברשת מוצרי חשמל מובילה במחלקת מכשירי הכביסה הביתיים. לאורך השנים בתחום, ליאור צבר ניסיון רב בדגמים השונים והמובילים בשוק, התכונות החשובות ביותר במכשירי כביסה ביתיים והתאמה של המוצר הנכון על פי הצורך שלכם. שלומי משתף את הידע והניסיון שצבר אתכם לאורך השנים אצלנו באתר עולם הכביסה במטרה לעזור לכם לבחור נכון.

הסקירות האחרונות
המדריכים האחרונים