מכונת כביסה מרעישה - מה לעשות? הטיפים של המומחים לפתרון הבעיה

מכונת הכביסה, אחד המכשירים החשמליים החיוניים ביותר בבית המודרני, היא ללא ספק המצאה מהפכנית שחסכה לנו זמן וטורח אינסופיים. במקום לשפשף את הבגדים המלוכלכים על גבי קרשים או פחי כביסה כמו סבתא שלנו, אנו פשוט מכניסים את הבגדים לתוף, מוסיפים אבקה ומרכך, ובלחיצת כפתור אחת נפטרים מהמשימה השנואה הזו. נכון, לפעמים יש הפתעות בדרך – גרב אחת שברחה או כתם עיקש שסירב להעלם – אבל באופן כללי, אנחנו יכולים להמשיך בשגרת היום שלנו בזמן שהמכונה עושה את העבודה הקשה עבורנו.

אז מה קורה כאשר העוזרת הנאמנה הזו, שאנו כה תלויים בה, מתחילה לנהוג בצורה מוזרה ומטרידה? כשבמקום לשטוף בשקט ובחן את הבגדים שלנו, היא פתאום הופכת לרועשת ומזעזעת כאילו מנסה להמריא? לא רק שהרעש המחריד מפריע לנו לנוח או לשוחח בנחת, אלא שאנו גם מתחילים לדאוג לתקינות המכונה ולהיערך ליום שבו נצטרך להזמין טכנאי יקר או אפילו לרכוש מכונה חדשה.

אם התיאור הזה מוכר לכם, ואתם חווים תופעה של מכונת כביסה רועשת בבית, אל דאגה – הגעתם למקום הנכון! במאמר זה נצלול לעומק הבעיה, נבין את הסיבות השכיחות לרעש במכונות כביסה, ונציג בפניכם שלל פתרונות ועצות כיצד להתמודד עם המטרד.

גורמים נפוצים לרעשים חריגים במכונת הכביסה

כדי להתחיל לטפל בבעיה, עלינו קודם כל להבין מהיכן היא נובעת. מכונת כביסה מודרנית היא מכשיר מורכב ומשוכלל, עם שלל רכיבים נעים וחלקים עדינים, וכל אחד מהם עלול בתנאים מסוימים לייצר קולות רעש. לפני שנלחץ ונתחיל לדמיין את התרחיש הגרוע מכל של קריאת שרות יקרה או רכישת מכונה חדשה, בואו נסקור את הגורמים השכיחים ביותר לרעש ונבין מהי חומרת כל אחד מהם:

  1. חוסר איזון או התקנה לא יציבה

בעיה נפוצה מאוד שגורמת למכונות כביסה "לרקוד" ולרעוד בקצב מטורף היא חוסר איזון בין רגלי המכונה או משטח התקנה לא ישר. אם המכונה עומדת על רצפה משופעת או על אריחים שבורים, או אם הרגליות המתכווננות שלה לא מותאמות לגובה אחיד, היא לא תהיה מאוזנת. במצב כזה, בזמן סחיטה במהירות גבוהה, המכונה תנדנד ותקפוץ בצורה בלתי נשלטת. זה לא רק מייצר רעש מטריד, אלא גם מזיק לשלמות המכונה לטווח הארוך ועלול לגרום לנזקים כמו שחיקה מוקדמת של בולמי הזעזועים.

  1. בלאי טבעי של חלקים פנימיים

מכונת כביסה ממוצעת עוברת כמה מאות מחזורי כביסה בשנה. עם השימוש הרב והחוזר, חלקים פנימיים מסוימים כמו מסבים, רצועות הינע, בולמי זעזועים ותופים עלולים להתבלות, להיסדק או להתרופף באופן טבעי. מסב שחוק לדוגמה יכול לייצר רעשי רטט וחריקה כשהתוף מסתובב. רצועת הנעה קרועה או שחוקה עלולה לגרום לחריקות או לרעשי גרגור מתכתי. שיניים שבורות בגלגלי התנופה או התוף ייצרו צליל נקישה או טפיחה חוזרת ונשנית. כל אלו הם קולות מדאיגים שדורשים טיפול מקצועי.

  1. חפצים זרים שנלכדו בין התוף לדופן

מתברר שהגרביים הנעלמות לא תמיד ברחו לגמרי, לפעמים הן פשוט החליטו להתחבא במקומות לא צפויים. כשאנחנו מכניסים כביסה למכונה, יש סיכוי שפריטים קטנים כמו מטבעות, אטבים, סיכות ואפילו אבני חצץ מכיסי המכנסיים ייכנסו לחריץ הצר שבין התוף הפנימי לדופן החיצונית של המכונה. משם, הם עלולים להיתקע באזור המנגנון, להיטלטל עם סיבובי התוף, ולהקים מהומה של רעשים חדים ומתכתיים מבפנים. זהו מטרד נפוץ למדי שבמרבית המקרים קל לאתר ולתקן באופן עצמאי.

  1. שחיקת וילון הגומי האוטם

הטבעת הגמישה המקיפה את פתח התוף נקראת "וילון", ותפקידה למנוע דליפת מים וחדירת לכלוך. עם הזמן, ולאחר אינספור מחזורי כביסה, הגומי הזה מתייבש, מתקשה ומתחיל להיסדק. חורים או קרעים בוילון יאפשרו למים לזלוג אל אזורים פנימיים של המכונה, ועלולים ליצור מעין שאגה מוזרה כאשר המנוע פועל. גם מטענים חריגים כמו פריטים עם רוכסנים חשופים או חפתים מתכתיים עלולים לשרוט את הוילון ולזרז את השחיקה שלו.

  1. הצטברות אבנית ולכלוך במנגנונים

אם אתם גרים באזור עם מים "קשים", עמוסי סידן ומינרלים, סביר שתתקלו בתופעה של הצטברות אבנית בתוך צנרת ומנגנוני המכונה. משקעים אלו חוסמים את מעברי המים, מקשים על זרימה חופשית ויעילה, ומאלצים את משאבת הניקוז לעבוד שעות נוספות. התוצאה היא רעשי נקישות צורמים מכיוון הצינורות והמשאבה, במיוחד במחזורי שטיפה וסחיטה. המצב עוד יותר חמור כשהמסננים של המכונה מלאים בסיבים ומוך, כי אז הזרימה נפגעת עוד יותר.

  1. עומס יתר או חוסר איזון בכביסה

אם אתם נוטים לדחוס לתוף כמויות מוגזמות של בגדים בבת אחת, או אם אתם מכניסים למכונה פריטים גדולים וכבדים כמו וילונות או מגבות חוף, אל תתפלאו לשמוע תלונות קולניות מצידה. כשהמכונה מתמודדת עם עומס חריג שכזה, התוף פועל תחת מתח גבוה ומתחיל להתנודד בצורה לא מבוקרת. במקרה של פיזור לא אחיד של המשקל, התוף עשוי לצאת מאיזון ולגרום לרעידות עזות ולצלילי חבטה מפחידים למדי. לכן חשוב מאוד למלא את המכונה רק עד הנפח המומלץ ולשמור על איזון בין פריטים כבדים לקלים.

אלו הן, בקצרה, הסיבות העיקריות שעשויות להפוך את מכונת הכביסה שלכם למפגע רועש ומעצבן. חשוב לציין שלא בכל המקרים תוכלו לזהות בברור את מקור הבעיה ללא בדיקה מעמיקה יותר. לפעמים הרעשים עשויים להתגבר בהדרגה או להישמע דומים אחד לשני. אם אינכם בטוחים בדיוק מה יכול לגרום לרעש, אל תהססו להתייעץ עם טכנאי או מומחה כדי לקבל חוות דעת מקצועית.

מכונת כביסה מרעישה

איתור וטיפול עצמי בבעיות נפוצות

עכשיו, לאחר שלמדנו להכיר חלק מהסיבות השכיחות לרעש חריג במכונת הכביסה, הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולעבור לפעולה! אם נמאס לכם לשמוע קולות מוזרים בכל פעם שאתם מפעילים כביסה, והחלטתם לקחת את הענינים לידיים, הנה כמה צעדים פשוטים שתוכלו לבצע לפני שמזעיקים אינסטלטור או מתקשרים למוקד השירות:

  1. בדיקת איזון ויציבות המכונה

הדבר הראשון שעליכם לבדוק הוא אם המכונה עומדת ישר ויציב על הרצפה, ללא נטייה לצדדים או תזוזה. שימו לב אם כל הרגליות נוגעות ברצפה, ואם המכונה מתנדנדת בקלות כשדוחפים אותה. רגלית רופפת או חסרה, או הצבה על משטח משופע ולא יציב, יכולים להיות מקור לבעיה. נסו לכוון מחדש את הגובה והאיזון של הרגליות (תוך שימוש בפלס אם יש), ובדקו אם נראה שיפור. אם הרגליות פגומות או חסרות, שקלו להזמין חלקי חילוף אצל היצרן או להתקין תושבות ייעודיות למכונות כביסה.

  1. בידוד צינורות וחלקים רופפים

צינורות הכניסה והיציאה של המים עלולים להתרופף או להתנתק מעט עם הזמן, מה שמוביל לתזוזה בזמן הפעולה ולנקישות על הקירות והרצפה. בדקו שהצינורות מחוברים ומהודקים היטב למכונה ולברזים מאחור, ושהם אינם באים במגע עם חפצים אחרים כשהמכונה רוטטת. אם זיהיתם שהצינורות רופפים מדי, חברו אותם מחדש בעזרת מברג או מפתח. אם הם ארוכים מידי, נסו לקצר אותם או לקבע אותם לקיר עם שלות פלסטיק. כמו כן, שימו לב אם החלק האחורי של המכונה נוגע בקלות בקיר כשהיא מסתובבת, וודאו שיש לפחות 10 ס"מ של מרווח מאחור.

  1. פינוי חפצים זרים מהתוף

אם החשד שלכם הוא שמשהו זר וקטן התגנב פנימה ויצר את החבטות המתכתיות, הדבר הבא שצריך לעשות הוא לנסות לאתר ולהוציא אותו. כדי לעשות זאת, נתקו תחילה את המכונה מהחשמל בטרם תתחילו לחטט בתוכה מבפנים. לאחר מכן, הציצו לחלל שבין התוף לדופן הקדמית והאירו פנימה עם פנס. נסו לזהות עצמים תקועים כגון מטבעות, מהדקים או חפצים קשיחים אחרים. אם הצלחתם לראות משהו שלא אמור להיות שם, נסו בעדינות לשלוף אותו עם מלקחיים ארוכות, מברג, או כל כלי דק אחר בעל קצה ישר. אם העצם תקוע עמוק מדי ואינכם מצליחים להגיע אליו בקלות, אל תנסו לפרק את המכונה לבד. במקרה כזה עדיף לפנות לאיש מקצוע שיודע כיצד לפתוח את החלקים הפנימיים בבטחה מבלי לגרום נזק.

  1. ניקוי וטיפול בהצטברות אבנית

כדי להתמודד עם בעיית האבנית והמשקעים שחוסמים את זרימת המים, מומלץ להפעיל מעת לעת תוכנית ניקוי עצמי של המכונה. הכניסו למגירת האבקה כוס של אבקת אבנית מסחרית או חומץ לבן (לא סינטטי), ובחרו במחזור שטיפה ארוך בטמפרטורה גבוהה (90 מעלות ומעלה). חזרו על התהליך פעם בכמה חודשים, במיוחד אם המים באזורכם קשים במיוחד. בנוסף, וודאו שאתם מנקים את המסננים של כניסות המים ושל המשאבה בקביעות מסיבים ומשקעים שמצטברים בתוכם, כדי לאפשר זרימה חופשית ותקינה.

  1. איזון נכון של עומס הכביסה

לבסוף, קחו תמיד בחשבון את העומס המומלץ המרבי של המכונה, והימנעו מלמלא אותה יתר על המידה בפעם אחת. פזרו את הבגדים בצורה אחידה ושטוחה בתוך התוף, מבלי ליצור ערמות או גושים מקומטים. אם אתם צריכים לכבס פריטים גדולים כמו וילונות או שמיכות, הקפידו לאזן אותם עם דברים קלים יותר כמו מגבות או סדינים כדי לא לייצר חוסר איזון חמור במשקל. אם בכל זאת נוצר מצב כזה, והמכונה מזעזעת באופן מסוכן, הפסיקו את התוכנית באמצע והוציאו חלק מהמטען עד שהאיזון משתפר.

טיפים אלו אמורים לפתור את רוב הבעיות הנפוצות שגורמות למכונות כביסה להרעיש יתר על המידה. אבל שימו לב, המלצות אלו מתייחסות בעיקר לרעשים הנובעים מגורמים חיצוניים או בעיות "רכות" יחסית. אם מדובר בתקלות מכניות פנימיות כמו מיסבים שחוקים או בעיות חמורות יותר, פעולות עצמאיות כנראה לא יספיקו, ותצטרכו בכל זאת להיעזר בידי מומחה.

מכונת כביסה מרעישה

טיפול מקצועי ועלויות אפשריות

למרות כל המאמצים והטיפים, ישנן בעיות שפשוט לא ניתנות לפתרון ביתי, במיוחד כאשר מדובר במנגנונים פנימיים שחוקים או תקולים. אם ניסיתם את כל השיטות המוצעות ועדיין סובלים מרעש מטריד, או שאתם חוששים שמשהו רציני יותר השתבש אצלכם במכונה, הגיע הזמן לקרוא לעזרה. אבל לפני שאתם מרימים טלפון לחברת שירות או יוצאים לחנות לקנות מכונה חדשה, תנו לנו לפרט בפניכם מה בערך תהיה העלות של כל אחת מהאפשרויות.

קודם כל, יש לזכור שמכונת כביסה היא לא משחק ילדים. מדובר במכשיר חשמלי מורכב שכולל חלקים נעים והרבה מים, ולכן התעסקות פנימית רצינית בתוכו ללא ידע מתאים עלולה להיות מסוכנת. גם פעולות כמו פתיחת האחורי של המכונה או פירוק והרכבה מחדש של החלקים דורשת מיומנות, כלים וניסיון. המלצתנו החד משמעית היא לא לנסות לטפל לבד בבעיות הקשורות לתקלות עמוקות במנגנונים הפנימיים כמו מנוע, מיסבים, משאבה, או כל חלק חשמלי אחר. גם אם אתם חובבי "עשה זאת בעצמך" מושבעים, זה המקום לצעוד צעד אחד אחורה ולהשאיר את העבודה למי שעושה אותה יום יום.

אז מה העלויות שאתם יכולים לצפות להן? ובכן, יש כמה רמות של שירות וטיפול שתוכלו לקבל:

  1. אבחון ראשוני של טכנאי – בין 150 ל-300 ש"ח

טכנאי מוסמך יגיע אליכם הביתה, יבחן את המכונה, יאתר את מקור התקלה, ויחליט אם היא ניתנת לטיפול במקום או שנדרשת הובלה למעבדה וטיפול מורכב יותר. ביקור כזה לרוב יכלול דמי הגעה ואבחון בלבד, וייקח פחות משעה. זכרו שכל עבודה משמעותית או החלפת חלקים עשויה להיות כרוכה בעלויות נוספות.

  1. החלפת מיסבים – בין 600 ל-1,200 ש"ח

אחת התקלות הנפוצות ביותר, שכמעט תמיד מצריכה טיפול של איש מקצוע, היא החלפה של מיסבים פגומים בתוך התוף, המנוע או המשאבה. מיסבים שחוקים הם הסיבה המובילה לרעשי טרטור, נקישות וחריקות שאינן פוסקות גם לאחר שמאזנים את המכונה ומנקים את המסננים. עלות התיקון נעה על פי מורכבותו, סוג המיסבים הנדרשים וכמות העבודה שצריך להשקיע.

  1. החלפת בולמי זעזועים – בין 400 ל-800 ש"ח

בולמי זעזועים פגומים גורמים למכונה לקפץ ולזעזע בצורה מוגזמת על הרצפה במהירויות סחיטה גבוהות. אם המכונה שלכם מרקדת כאילו יש בה רוח רפאים, ייתכן מאוד שהגיע הזמן להחליף את הבולמים בחדשים. זהו חלק חיצוני יחסית שקל להגיע אליו, אבל עדיין נדרש ידע מתאים כדי להסיר את הישנים ולהתקין את החדשים בלי לפגוע ברכיבים אחרים.

  1. החלפת רצועת הינע או גלגלי תוף – בין 300 ל-900 ש"ח

רצועת ההינע היא חגורה גמישה שמעבירה את התנועה מהמנוע אל התוף. אם היא נקרעת או נשחקת, התוף מפסיק להסתובב חלק ומתחיל לגרגר ולחרוק בקול רם. גם גלגלי המתכת שעליהם רוכב התוף עלולים להישבר או לאבד את האחיזה שלהם עם הזמן. החלפה של רצועות או גלגלים אלו דורשת פירוק משמעותי של שלדת המכונה, ולכן עדיף שתתבצע על ידי מומחה.

  1. עלות תיקונים כוללת – בין 1,000 ל-3,000 ש"ח ומעלה

במקרה של תקלות נרחבות או בלאי כולל במספר רכיבים, עשוי להתעורר הצורך בטיפול מקיף שכולל פירוק והרכבה של המכונה מהיסוד. מסע שכזה עלול לכלול החלפה של מנוע, מנגנון נעילת דלת, לוח פיקוד חשמלי, צנרת פנימית ועוד. מחירו המדויק תלוי בדגם המכונה, בסוג התקלה ובכמות העבודה הנדרשת. זהו סוג התיקון המסובך והמורכב ביותר, וכדאי לוודא שהוא בכלל כדאי ביחס למחיר רכישה של מכונה חדשה.

כמובן, כמו בכל דבר, העלויות עשויות להשתנות בין בעל מקצוע אחד למשנהו, בין אזור אחד לאחר, ובין מותג למותג. חשוב לברר את תעריפי השירות מראש, ואם יש אפשרות לקבל הצעת מחיר בכתב שכוללת פירוט מדויק של החלקים והעבודות שיסופקו. במקרים מסוימים, תוכלו להיעזר גם באחריות של היצרן או המוכר, אם המכונה עדיין תחת כיסוי. ייתכנו גם הנחות והטבות למצטרפים חדשים למועדון לקוחות או מנויים על שירות תקופתי.

ולבסוף, השאלה שרבים מכם בוודאי שואלים את עצמם – האם שווה בכלל להשקיע בתיקון מכונת כביסה ישנה? התשובה היא לא חד משמעית ותלויה במשתנים רבים. באופן כללי, אם המכונה שלכם לא מאוד ישנה (פחות מ-5 שנים) ועלות התיקון נמוכה ממחצית מחירה של מכונה מקבילה חדשה, כנראה ששווה לתת לה הזדמנות נוספת. מצד שני, אם התיקון הנדרש מורכב ועולה כמעט כמו דגם חדיש, או אם המכונה כבר צברה יותר מעשור על הגב, יתכן שהגיע הזמן להיפרד ולשדרג למודל עדכני וחסכוני יותר באנרגיה. כמו בכל ענין צרכני, גם כאן חשוב לשקול את כל האפשרויות, להתייעץ עם אנשי מקצוע אובייקטיביים ולקבל החלטה מושכלת לטווח הרחוק.

סיכום - רעש אינו גזירת גורל

מכונת כביסה מרעישה היא תופעה מתסכלת ומטרידה, אבל בהחלט לא חסרת תקנה. בין אם מדובר בחוסר איזון פשוט, בהצטברות לכלוך או בתקלה מכנית עמוקה יותר, תמיד ישנן דרכים להפחית את הרעש ולהחזיר את השקט לחדר הכביסה.

כדאי להתחיל בצעדים פשוטים כמו בדיקת היציבות והאיזון, פינוי חפצים זרים וניקוי האבנית במערכת. אם אלו לא מספיקים, ייתכן שיהיה צורך להחליף חלקים שחוקים או לקרוא לאיש מקצוע שיבצע טיפול מעמיק יותר. זכרו שרעש חריג הוא בדרך כלל סימפטום של בעיה עמוקה יותר, ולכן חשוב לטפל בו בהקדם האפשרי, לפני שהנזק מחמיר ועלויות התיקון מאמירות.

בסופו של דבר, ההחלטה אם לתקן את המכונה הקיימת או לרכוש חדשה תלויה במצבה הכללי, בגילה ובהיקף התקציב העומד לרשותכם. לעתים, השקעה במכשיר חדיש וחסכוני תשתלם יותר מאשר טיפולים חוזרים ונשנים בדגם ישן ובעייתי.

חשוב לזכור שמכונת כביסה היא מוצר חיוני שנועד להקל ולפשט לנו את שגרת הניקיון, ולא להפך. אין שום סיבה שהשימוש בה יהיה כרוך במטרד רועש, במתח ובעצבים מרוטים. עם קצת ידע, תשומת לב ונכונות להשקיע את המשאבים הנדרשים, תוכלו לזכות מחדש בשלוות הרוח ולחזור ליהנות משקט ביתי נעים.

ולבסוף, אל תשכחו את חשיבות התחזוקה המונעת. גם אם עכשיו הצלחתם לפתור את בעיית הרעש, הקפידו להמשיך ולשמור על המכונה נקייה, יציבה ומאוזנת. מלאו אותה בהתאם להוראות היצרן, השתמשו באבקות איכותיות ומתאימות, ונקו את המסננים לעתים קרובות. ככל שתטפלו במכונה שלכם כראוי ובעדינות, כך תוכלו לצפות שהיא תשרת אתכם באמונה שנים רבות, בשקט וללא תקלות.

ולמי שעוד לא איבד תקווה ברעש, זכרו תמיד שגם המכונה הרועשת ביותר אינה אבודה. לפעמים כל מה שהיא צריכה זה קצת אהבה, תשומת לב וטיפול מסור כדי לחזור למסלול פעולה שקט וחלק. אז קחו נשימה עמוקה, הפשילו שרוולים, ותנו לעצות ולמידע במאמר זה להוביל אתכם בדרך לפתרון המתאים.

בהצלחה, ושיהיה לכם רק טוב (ושקט).

Picture of שלומי בכר
שלומי בכר

שלומי הוא מומחה בתחום מכונות הכביסה והמייבשים, בעשור האחרון שלומי עבד כיועץ ברשת מוצרי חשמל מובילה במחלקת מכשירי הכביסה הביתיים. לאורך השנים בתחום, ליאור צבר ניסיון רב בדגמים השונים והמובילים בשוק, התכונות החשובות ביותר במכשירי כביסה ביתיים והתאמה של המוצר הנכון על פי הצורך שלכם. שלומי משתף את הידע והניסיון שצבר אתכם לאורך השנים אצלנו באתר עולם הכביסה במטרה לעזור לכם לבחור נכון.

הסקירות האחרונות
המדריכים האחרונים