מכונת כביסה לא נדלקת – מה יכול לגרום לכך ודרכי תיקון

מכונת הכביסה היא אחד המכשירים החשמליים הכי חשובים נחוצים בכל בית מודרני. היא מקלה עלינו את החיים בצורה יוצאת דופן, חוסכת לנו שעות של עבודה פיזית קשה, ומאפשרת לנו להתמקד בדברים החשובים והמהנים יותר. אבל מה קורה כשפתאום, ביום בהיר אחד, המכונה האמינה הזאת מחליטה פשוט לא להידלק?

התרחיש הזה, על כל גרסאותיו – בין אם מדובר בכפתור הפעלה שלא מגיב, בלוח בקרה "מת", או סתם בשקט מצמית במקום הזמזום המוכר והאהוב – הוא סיוט אמיתי עבור רבים מאיתנו. פתאום אנחנו מוצאים את עצמנו בלי יכולת לכבס, עם ערימות הולכות וגדלות של בגדים מלוכלכים, וחוסר וודאות מתי ואיך נצא מהסבך.

אבל לפני שמתייאשים או רצים בפאניקה להזמין טכנאי או לקנות מכונה חדשה, חשוב לקחת נשימה עמוקה ולגשת לבעיה בצורה מסודרת ושקולה. לא תמיד מדובר בתקלה חמורה או יקרה לתיקון. לפעמים, מכונת כביסה שלא נדלקת יכולה לנבוע מסיבות פשוטות מאוד שאפשר לאתר ולתקן לבד, עם קצת ידע וכלים בסיסיים.

למה מכונת הכביסה לא נדלקת?

השאלה הראשונה שצריך לשאול במקרה של מכונת כביסה שמסרבת להתעורר היא: למה? מה יכולות להיות הסיבות לכך שהיא פתאום הפסיקה לתפקד? התשובה, כרגיל, היא שזה תלוי ומשתנה בין מקרה למקרה, אבל יש כמה סיבות שחוזרות על עצמן שוב ושוב:

1. בעיות באספקת החשמל – לפעמים הבעיה היא בכלל לא במכונה, אלא במקור הכוח שלה. שקע רופף או לא תקין, נתיך שקפץ בלוח החשמל, הפסקת חשמל כללית באזור, או פשוט כבל הזנה פגום – כל אלו יכולים למנוע מהמכונה לקבל את החשמל הדרוש להפעלה. זו בדרך כלל גם הסיבה הכי קלה לאיתור ולתיקון.

2. פיקוד או לוח בקרה תקול – במכונות מודרניות עם בקרה אלקטרונית, התקלה יכולה להיות ממוקדת בלוח הפיקוד הדיגיטלי שאחראי על כל מחזור הכביסה. אם יש כשל או קצר במעגלים, בלוח האם או בכפתורים עצמם – המכונה פשוט לא תקבל את הפקודה להתחיל לעבוד. לרוב זה ידרוש אבחון של טכנאי מומחה.

3. דלת לא סגורה או מנעול תקול – מנגנון הנעילה של דלת המכונה הוא גם מעין "מפסק ביטחון". אם הדלת לא סגורה הרמטית או שחיישן הנעילה מקולקל, המכונה לא תקבל אישור להתחיל את פעולתה. זו יכולה להיות סיבה נפוצה מאוד לאי-הדלקה.

4. מנוע תקוע או שרוף – המנוע הוא ה"לב" של מכונת הכביסה, האחראי על סיבוב התוף והנעת המערכת כולה. אם יש בו תקלה מכנית, הוא תקוע בגלל חפץ זר, או שנוצר בו קצר חשמלי – כל המכונה תשבות מלפעול. תקלות מנוע יכולות להיות מאוד יקרות לתיקון.

5. משאבת ניקוז חסומה – אם מכונה לא מצליחה לנקז את המים בסיום התוכנית הקודמת, בדרך כלל היא תסרב להתחיל את התוכנית הבאה כדי למנוע הצפה. סתימה במשאבה או בצינור הניקוז תיצור "פקק" כזה ותמנע את האתחול של מחזור חדש.

6. בעיית הזנת מים – בדומה לבעיית הניקוז, גם אי יכולת לקלוט מים לתוך המכונה תגרום לה להיתקע. זה יכול לנבוע מברז סגור, מסנן סתום, מצינור כניסה מקופל או אפילו מבעיות בלחץ המים הכללי בבית.

7. טעינה יתר או חוסר איזון – אם המכונה עמוסה מדי או אם החפצים מפוזרים באופן לא אחיד בתוף, זה יכול ליצור עומס ולחץ חריגים על המנוע ועל המתלים. הרבה מכונות מצוידות בחיישנים שמונעים מהן להתחיל לעבוד במצב כזה כדי למנוע נזק.

8. קצר או בעיה חשמלית כללית – לעתים נדירות יותר, הסיבה יכולה להיות קצר חשמלי, שריפה של חלק פנימי או התחממות יתר כללית, בעיקר במכונות ישנות שעברו שחיקה ובלאי. מצב כזה בדרך כלל ידרוש בדיקה מקיפה ותיקון מקצועי של כל המערכת.

אלו הן הסיבות העיקריות, אם כי תמיד יכולות להיות עוד כמה סיבות פחות שכיחות. עכשיו, אחרי שהבנו את האפשרויות השונות, בואו נראה מה אנחנו יכולים לעשות כדי לנסות ולפתור את הבעיה בעצמנו.

מכונת כביסה לא נדלקת

מה כדאי לבדוק לפני שפונים לטכנאי

אז נכון שהרבה מהסיבות שמנינו למעלה נשמעות מאוד טכניות ומסובכות, ודורשות התערבות של מומחה. אבל לפני שממהרים להרים טלפון ולהזעיק עזרה מבחוץ, שווה לנסות כמה צעדי בדיקה ואיתור עצמאיים, במיוחד אם מדובר במכונה שעד לאחרונה תפקדה היטב והבעיה צצה משום מקום. הנה כמה דברים פשוטים שתוכלו לעשות:

1. בדקו את החיבור לחשמל – נשמע מובן מאליו, אבל פעמים רבות זו באמת הסיבה. נתקו את המכונה מהשקע, בדקו שהוא תקין ומחובר היטב, חברו מכשיר אחר לאותו שקע כדי לוודא שיש בו מתח. בדקו בלוח החשמל הביתי שאין נתיך שקפץ או מפסק שנותק בטעות.

2. נסו להדליק שוב – אם הכל נראה תקין בצד אספקת החשמל, נסו פשוט ללחוץ שוב על כפתור ההפעלה. לפעמים מדובר בהתנתקות רגעית או תקיעה זמנית שפתירה מאליה בניסיון נוסף. אם המכונה לא מגיבה, נסו גם לסובב בעדינות את חוגת התוכניות, ליתר ביטחון.

3. בדקו את נעילת הדלת – ודאו שדלת המכונה סגורה לגמרי ושומעים "קליק" של מנגנון הנעילה. לפעמים משהו קטן כמו גרב או מטלית יכולים למנוע מהדלת להיסגר עד הסוף. במכונות עם ידית דלת, בדקו שהיא לא רופפת או שבורה. שימו לב גם שאין עיוות או נזק לאטם הגומי המקיף.

4. וודאו כניסת מים תקינה – פתחו את ברז המים המחובר למכונה עד הסוף ובדקו שזורמת ממנו זרימה חופשית וחזקה. בדקו את הצינור עצמו, שאינו מכופף או מעוך, ואת המסננים בקצהו שאינם סתומים בלכלוך. אם יש בעיות לחץ מים כלליות בבית, ייתכן שצריך לבדוק משהו במערכת האינסטלציה.

5. בדקו את פתח הניקוז – במקביל לכניסת מים, חשוב לוודא גם שהמים יוצאים בצורה תקינה. בדקו שצינור הניקוז אינו מקופל או חסום, ושהוא מונח בשיפוע טבעי כלפי מטה. אם הצינור מחובר לסיפון או למתקן אחר, בדקו שאין בו סתימות. לפעמים שאיבה עדינה עם שואב אבק יעילה לפתיחת מעברים חסומים.

6. פרקו והאזינו מקרוב – אם שום דבר מהנ"ל לא עזר, נסו להוציא בעדינות את המכונה ממקומה (אל תשכחו לנתק קודם מים וחשמל) ולהתבונן בגב ובתחתית. חפשו סימני נזילה, חלודה, שבר או רכיבים עם סימני בלאי קיצוני. האזינו למנוע ולמשאבה – האם הם משמיעים זמזום או המהום כשמנסים להדליק? רעשים מוזרים יכולים לרמז על מיקום הבעיה.

7. העזרו במדריך למשתמש – כמעט לכל דגם יש חוברת הוראות מפורטת עם "עצות לפתרון בעיות". חפשו שם את הסימפטומים הספציפיים שאתם נתקלים בהם (נורית הפעלה לא דולקת, לוח פיקוד דומם וכו') ונסו את הפתרונות המומלצים. אל תתביישו לפנות גם לשירות הלקוחות של היצרן ולהתייעץ איתם.

ברוב המקרים, אם הבעיה היא באמת משהו בסיסי וחיצוני כמו הפסקת חשמל או ברז סגור, הבדיקות העצמאיות האלה יעזרו לכם לאתר ולתקן אותה. אבל אם גם אחרי כל הניסיונות המכונה עדיין לא מתעוררת לחיים, אל תתעקשו. עדיף להשאיר את הבדיקה והתיקון העמוקים יותר לידיים מקצועיות ומנוסות.

מתי כדאי לקרוא לאיש מקצוע

למרות שאנחנו חיים בעידן של "עשה זאת בעצמך" ויש הרבה בעיות שאפשר לפתור לבד עם קצת הדרכה וכלים נכונים, עדיין יש מקרים שבהם הדבר הנבון והבטוח ביותר הוא להיעזר באיש מקצוע מיומן. הנה כמה תסריטים שבהם מומלץ מאוד להזמין טכנאי מוסמך שיבדוק את מכונת הכביסה הלא מגיבה שלכם:

כשאתם חוששים מקצר או מכשל חשמלי – אם במהלך הבדיקה העצמית הבחנתם בסימנים מחשידים לקצר במכונת הכביסה כמו ריח של עשן, רעשים חזקים מהרגיל או התחממות לא טבעית של חלקי המכונה, אל תנסו להמשיך הלאה לבד. בעיות חשמל ומכניקה לא מטופלות עלולות להיות ממש מסוכנות ודורשות תשומת לב של מומחה.

במקרה של נזק מים או הצפה – אם בזמן הבדיקה גיליתם שהבעיה נובעת כנראה מנזילה או מחדירת מים למקומות לא רצויים כמו לוח הבקרה, המנוע או החלקים האלקטרוניים, חשוב לעצור מיד. טכנאי מוסמך יידע לייבש, לנקות ולאטום הכל מחדש בצורה בטוחה ויסודית.

כשמדובר במכונה מבוגרת עם היסטוריה – אם המכונה שלכם כבר עברה את גיל העשור, ובמיוחד אם היא כבר עברה כמה תיקונים ובעיות בעבר, סביר להניח שהגיע הזמן לבדיקה תקופתית מקיפה על ידי מומחה. הוא יוכל לזהות בעיות בטיחות או בלאי מוקדם ולמנוע הפתעות עתידיות.

אם אין לכם מושג איפה הבעיה – במצב שבו עברתם על כל הרשימה, בדקתם את כל מה שמומלץ, ועדיין אין לכם שמץ מה גורם למכונה לא להידלק – כנראה שהגיע הזמן להרים ידיים ולהעביר את השרביט למישהו עם הכלים המתאימים לפצח את התעלומה. עם כל הרצון הטוב, יש דברים שעדיף לא לנחש לבד.

במקרים של תיקונים מורכבים – אם מתברר שהבעיה טמונה אי שם עמוק בבטן המכונה, ודורשת פתיחה של חלקים, פירוק רכיבים פנימיים, טיפול במעגלים חשמליים או אפילו החלפה של חלקים שלמים – אלו כבר משימות מתקדמות למדי שרצוי להשאיר למתמחים בתחום.

איש מקצוע מנוסה ומצויד לא רק יאתר את מקור הבעיה הרבה יותר מהר, הוא גם יידע לטפל בה בצורה הטובה, היעילה והבטוחה ביותר, תוך הקפדה על חלפים תקניים ועל נהלי עבודה מסודרים. חשוב רק לבחור אדם עם הסמכה מתאימה, ביטוח, ערבויות ומוניטין מוכח.

עלויות התיקון

וכמובן, יש את השאלה ששורפת את כולנו – כמה כל הסאגה הזאת עומדת לעלות לנו? כי אחרי שהזמנו טכנאי שיברר מה קרה למכונה, התשובה תמיד תלויה בסופו של דבר במורכבות הבעיה ובהיקף התיקון הנדרש.

בתרחיש האופטימי, שבו מדובר בסתימה של צינור, שחרור של מנגנון דלת תקוע או איפוס של מפסק הגנה שקפץ, אתם יכולים לצאת בזול יחסית עם כמה מאות שקלים עבור הביקור והטיפול.

מצב כבר קצת יותר מסובך ויקר הוא אם נדרש תיקון או החלפה של חלקים בודדים כמו מנוע, משאבה או כרטיס בקרה. במקרים כאלה מדובר בדרך כלל בטווח שבין 500 ל-1500 ש"ח, תלוי ברכיב הספציפי ובדגם של המכונה.

התרחיש הגרוע ביותר, שמתאים בעיקר למכונות ישנות מאוד או כאלו שספגו נזקי שריפה או הצפה, הוא כשנדרש טיפול כמעט בכל המערכות ורכיבי הליבה. במקרה כזה, התיקון הכולל עלול בקלות להגיע ל-2000 ש"ח ואפילו יותר.

כדי להימנע מהפתעות, חשוב לדרוש מהטכנאי הצעת מחיר בכתב, מפורטת ושקופה, שכוללת התייחסות למחיר החלפים, לשעות העבודה ולאחריות על התיקון. אל תסכימו לעבודה לפי שעות בלי אומדן ברור.

ובכל מקרה, גם אם המחיר הסופי נשמע גבוה, תמיד שקלו אותו אל מול האפשרות של רכישת מכונה חדשה. ברוב המקרים, אם המכונה שלכם לא בת 15 ומעלה וההערכה היא שהתיקון יאריך את חייה בכמה שנים טובות – עדיין יותר כלכלי ונכון לתקן מאשר להחליף.

Picture of שלומי בכר
שלומי בכר

שלומי הוא מומחה בתחום מכונות הכביסה והמייבשים, בעשור האחרון שלומי עבד כיועץ ברשת מוצרי חשמל מובילה במחלקת מכשירי הכביסה הביתיים. לאורך השנים בתחום, ליאור צבר ניסיון רב בדגמים השונים והמובילים בשוק, התכונות החשובות ביותר במכשירי כביסה ביתיים והתאמה של המוצר הנכון על פי הצורך שלכם. שלומי משתף את הידע והניסיון שצבר אתכם לאורך השנים אצלנו באתר עולם הכביסה במטרה לעזור לכם לבחור נכון.

הסקירות האחרונות
המדריכים האחרונים