דירוג אנרגטי מכונת כביסה – מה זה אומר ועד כמה זה חשוב

כולנו רוצים לחיות בעולם ירוק יותר, לחסוך בהוצאות החשמל ולהפחית את זיהום הסביבה. אחד הצעדים הפשוטים והיעילים ביותר שכל אחד יכול לעשות בכיוון הזה הוא לבחור מכשירי חשמל ביתיים חסכוניים באנרגיה. כשזה מגיע למכונות כביסה, הדרך העיקרית להבטיח יעילות אנרגטית היא לשים לב לדירוג האנרגטי שלהן.

אז מה זה דירוג אנרגטי?

נתחיל מההתחלה – מה בדיוק אנחנו מתכוונים במונח "דירוג אנרגטי"? בצורה הפשוטה ביותר, דירוג אנרגטי הוא מדד מוסכם שנועד לתאר את רמת היעילות האנרגטית של מוצר חשמלי ביתי. כלומר, עד כמה המכשיר מנצל את החשמל שהוא צורך לטובת הפעולה שהוא נועד לה, לעומת כמה אנרגיה "מבוזבזת" על חום, רעש, חיכוך וכדומה.

השיטה הזו פותחה ויושמה במדינות רבות בעולם החל משנות ה-90, מתוך הבנה שצריכת החשמל הביתית היא אחד הגורמים המשמעותיים לזיהום אוויר ופליטת גזי חממה. לפי האו"ם, מכשירי חשמל ביתיים אחראים לכ-12% מסך פליטות הפחמן הדו-חמצני העולמי! לכן, עידוד של שימוש במכשירים חסכוניים הוא צעד חשוב בדרך לקיימות ושמירה על כדור הארץ.

אבל איך בדיוק מחשבים ומודדים את נתוני היעילות הללו? זה לא כזה פשוט. כל מכשיר, בין אם מדובר במקרר, מזגן או מכונת כביסה, עובר בדיקות מעבדה קפדניות ותהליך הערכה ממושך על פי כללים ותקנים מחמירים שנקבעו מראש. בתהליך הזה מביאים בחשבון פרמטרים כמו צריכת החשמל בקוט"ש, כושר הייצור או העבודה, משך זמן פעולה, וכמות המים או כל משאב אחר שנצרך תוך כדי.

התוצאות המספריות שמתקבלות מתורגמות לסולם הדירוג האחיד, בדרך כלל מ-A (היעילות הגבוהה ביותר) ועד G (הנמוכה ביותר). הדירוג הסופי מוצג על גבי תווית אנרגיה בצבעים, שחובה להדביק על כל מכשיר חשמלי ביתי העומד למכירה באיחוד האירופי. בישראל, נכנס תקן זה לתוקף באופן חלקי ב-2004, וכיום חל על מקררים, מזגנים, תנורים ומכונות כביסה.

דירוג אנרגטי מכונת כביסה

סולמות הדירוג האנרגטי הנפוצים כיום

בגלל השינויים הטכנולוגיים המהירים בשנים האחרונות, שהובילו לכניסה של מכשירים חסכוניים הרבה יותר לשוק, שונתה והורחבה שיטת הסימון האנרגטי באירופה ובישראל כמה פעמים. נכון להיום קיימים 3 סוגים עיקריים של סולמות דירוג:

הסולם הרגיל מ-A ועד G: זהו הדירוג הבסיסי והמוכר ביותר, כאשר מכשיר בדרגה A נחשב ליעיל ביותר, ו-G הכי פחות יעיל. מכשירים רבים שנמכרו לפני 2012 עדיין נושאים תווית כזו.

הסולם המורחב מ-A+++ ועד D: כיוון שפותחו מכשירים חסכוניים בהרבה מאלה בדרגה A, התווספו אליה עוד 3 רמות של פלוסים (A+, ++A, +++A) שמציינות יעילות משופרת ב-20-30 אחוז מהדגמים הרגילים. זהו הסימון הנפוץ ביותר כיום.

הסולם האירופאי החדש מ-A עד G: משנת 2020, נכנסה באירופה רפורמה חדשה שביטלה את סימוני הפלוסים והחזירה את הסולם ל-7 דרגות בסיסיות מ-A עד G. אבל שימו לב – הקריטריונים לכל דרגה הם הרבה יותר נוקשים מבעבר, כך שמכשיר שפעם דורג כ-A, כיום כנראה יקבל דירוג נמוך יותר. השיטה הזו אמורה להיכנס בהדרגה גם בישראל בשנים הקרובות.

פרמטרים עיקריים שקובעים את הדירוג של מכונת כביסה

טוב, עכשיו כשאנחנו מבינים את העקרונות הכלליים של דירוג אנרגטי, בואו נתמקד ספציפית במכונות כביסה. מה הן התכונות והנתונים שמשפיעים על הדירוג האנרגטי של מכונה כזו?

  1. צריכת החשמל השנתית במחזורי כביסה מלאים: הבדיקה העיקרית היא כמה קוט"ש (קילוואט לשעה) המכונה צורכת בממוצע לאורך 220 מחזורי כביסה מלאים בשנה. ככל שהמספר נמוך יותר, המכונה חסכונית יותר.
  2. צריכת המים לק"ג כביסה יבשה: פרמטר חשוב נוסף הוא כמות הליטרים שהמכונה משתמשת בהם כדי לכבס קילו אחד של בגדים יבשים. שוב, מספר נמוך מעיד על יעילות גבוהה יותר.
  3. קיבולת התוף: ככלל, מכונה עם נפח תוף גדול יותר תהיה יעילה יותר, כי היא יכולה לכבס יותר בגדים בבת אחת וכך לחסוך במים ובחשמל לאורך זמן. לכן הקיבולת המרבית נלקחת בחשבון בציון.
  4. מהירות הסחיטה המרבית: ככל שהמכונה מסוגלת לסחוט את הבגדים במהירות גבוהה יותר (הנמדדת בסל"ד), כך הם יוצאים יבשים יותר בסיום ומצריכים פחות זמן בתליה או במייבש. גם זה משפיע חיובית על הדירוג.
  5. רמת הרעש במחזור רגיל: למרות שזה לא משפיע על צריכת החשמל עצמה, גם עוצמת הרעש שהמכונה מפיקה נלקחת בחשבון בדירוג – פשוט כי מכונה שקטה תורמת לאיכות הסביבה ולנוחות המשתמש. ממליצים לבחור במכונה שמפיקה עד 72 דציבלים בכביסה ועד 78 דציבלים בסחיטה.

החישוב הסופי של הדירוג לוקח בחשבון את כל הנתונים הללו (וכמה אחרים) בנוסחה משוכללת שמשקללת אותם בצורה מדעית ואובייקטיבית. בד"כ רק לקונים מקצועיים ומומחים יש ההבנה המלאה ויכולת הפענוח של כל הפרטים הללו. אבל לשם המחשה, מכונה שתקבל דירוג מצוין כיום (A או ++A) אמורה לשאת נתונים כמו:

  • צריכת חשמל שנתית ממוצעת: כ-160-180 קוט"ש בשנה (תלוי בקיבולת התוף ובדגם)
  • צריכת מים לק"ג כביסה: בין 8 ל-10 ליטר לקילו, לעומת 12 ל' ויותר במכונות ישנות
  • מהירות סחיטה מרבית: 1200-1600 סל"ד (סיבובים לדקה)
  • רעש: עד 72 דציבלים בכביסה ו-78 בסחיטה

היתרונות של מכונת כביסה עם דירוג גבוה

אז למה בכלל חשוב לשים לב לדירוג האנרגטי בעת קניית מכונת כביסה חדשה? הנה כמה מהסיבות המשמעותיות:

  1. חיסכון בחשמל ובכסף לאורך זמן: מכונה עם דירוג AA+++ יכולה לחסוך בממוצע כ-200 קוט"ש בשנה ביחס לדגם ישן באותו הגודל שדורג B. מדובר בהפחתה של כ-20% בהוצאות החשמל, שלאורך חיי המכונה (כ-10-15 שנה) מסתכמת באלפי שקלים. הסכום יכול להחזיר את ההפרש במחיר הקנייה פי כמה.
  2. הורדת צריכת המים ושמירה על הסביבה: צריכת המים של מכונה מודרנית יכולה להיות נמוכה בכ-30% ממכונה ישנה. זה נפח משמעותי של מים שנחסכים בכל כביסה ולאורך חיי המכונה – שמצרפים גם לחיסכון בהוצאות וגם לצמצום זיהום הסביבה בשפכים.
  3. כביסות גדולות ומהירות יותר: כאמור, קיבולת תוף גדולה ומהירות סחיטה גבוהה הן פרמטרים חיוביים בקביעת הדירוג. לכן, מכונה עם דירוג גבוה תאפשר לסיים יותר מהר יותר כביסות, ולהוציא בגדים יבשים יותר וקלים יותר לטיפול. זה משפר את נוחות המשתמש ואת איכות החיים הביתית.
  4. תוכניות ופונקציות מתקדמות: בד"כ, מכונות עם דירוג אנרגטי מעולה נמצאות בחזית הטכנולוגית גם מבחינת תכונות נוספות – כמו חיישנים אוטומטיים לזיהוי העומס והתאמת כמויות המים, ווסתי קצף, תוכניות לניקוי עצמי של הדוד וכו'. כל אלה הופכים את הכביסה ליעילה ונעימה עוד יותר.
  5. השקעה בעתיד וערך מוסף לבית: רכישה של מוצר חסכוני ואיכותי היא לא רק החלטה כלכלית נבונה לתקציב המשפחתי, אלא גם מחווה של אחריות כלפי הדורות הבאים. בבחירת מכונה עם תווית אנרגיה גבוהה אנחנו תורמים להפחתת הזיהום, שימור משאבי הטבע וצמצום ההתחממות הגלובלית. זו דרך קלה ומעשית להשקיע בעתיד ולתת ערך מוסף של קיימות לבית שלנו.

האם שווה להשקיע במחיר הגבוה של מכונה חסכונית?

עד כאן הכל נשמע מצוין, אבל עדיין נשאלת השאלה – האם ההשקעה הכספית במכונה עם דירוג אנרגטי גבוה באמת משתלמת? הרי בד"כ מדובר במכונות משופרות ויקרות יותר מהממוצע. אז בואו נבדוק את זה לעומק.

נכון לשנת 2023, המחיר הממוצע של מכונת כביסה פופולרית בדירוג נמוך כמו C או D נע בין 1,500 ל-2,000 ש"ח, בהתאם לקיבולת ולמותג. לעומת זאת, מחירן של מכונות מתקדמות בדירוג A ומעלה מתחיל ב-2,200 ש"ח ויכול להגיע עד ל-5,000 ש"ח ויותר לדגמים מפוארים במיוחד. אז בהחלט מדובר בתוספת תשלום ראשונית לא מבוטלת.

עם זאת, חשוב לזכור שמדובר ברכישה לטווח ארוך. מכונת כביסה ממוצעת נמצאת בשימוש יום-יומי לפחות ל-10 שנים רצופות. במהלך השנים הללו, החיסכון השוטף בחשמל, מים וזמן תפעול יכול להצטבר לאלפי שקלים ולכסות ביתר שאת את הפער במחיר ההתחלתי.

הנה דוגמה מספרית: נאמר שקנינו מכונת כביסה חדשה בנפח 7 ק"ג בדירוג אנרגטי A+++ במחיר של 3,200 ש"ח. מכונה כזו צורכת כ-175 קוט"ש לשנה. לעומתה, דגם ישן יותר באותו הגודל צורך כ-250 קוט"ש בשנה. בהנחה שמחיר הקוט"ש הוא כ-60 אג', נחסוך כ-45 ש"ח לשנה רק על חשמל. אם נוסיף לזה גם את החיסכון בצריכת המים (10% לפחות) נגיע לסכום משמעותי בהרבה. כעבור 10 שנים, סביר שנחסוך כ-1,000 ש"ח ויותר בזכות הדירוג המשופר.

בנוסף, צריך לקחת בחשבון גם את עליית המחירים של מים וחשמל הצפוייה בעתיד, את חוויית השימוש המשופרת, וכמובן את "הרווח" הסביבתי שקשה לכמת בערך כספי. בסה"כ, עבור משפחה ממוצעת שמתכננת לגור בבית לאורך זמן, נראה שיש היגיון כלכלי ברור בבחירת מכונה עם דירוג גבוה – גם אם זה אומר השקעה ראשונית קצת יותר גדולה.

כמובן שלא לכולם יש את אותו התקציב או צרכים, ולפעמים גם מכונה פשוטה יותר יכולה להספיק. אבל אם ממילא מתוכננת החלפת מכונה ויש לכם את היכולת – זו בהחלט בחירה נבונה וראויה להתחשב בה.

איזה דירוג אנרגטי כדאי לחפש במכונת הכביסה הבאה שלכם?

אז כמו שאתם בטח מבינים עד עכשיו – ככל שהדירוג האנרגטי גבוה יותר, כך סביר שהמכונה תהיה יעילה, איכותית וידידותית לסביבה יותר. אבל בואו נהיה מעשיים – לא כולנו באמת צריכים או יכולים להרשות לעצמנו את המכונה החדישה והיקרה ביותר בדירוג A+++ (או A לפי הסולם האירופי החדש).

ההמלצה הכללית של מומחים היא לחפש מכונה עם דירוג אנרגטי A לפחות, ורצוי עם כמה שיותר פלוסים. מכונה כזו כבר נחשבת ל"יעילה מאוד" וצפויה לחסוך באופן משמעותי לאורך השנים לעומת דגמים בדירוג נמוך יותר. למשל, בסולם האירופי המורחב, הפער בין A ל-A+++ הוא של 20-30 אחוזים – מה שאומר שדגם A הוא עדיין פי 2-3 חסכוני יותר ממכונות D או E ישנות!

בשוק נכון להיום, קל למצוא מכונות במחירים שפויים גם בדרגות A עד A++. כלומר, ההמלצה שלנו היא לשים את הדירוג האנרגטי בראש סדר העדיפויות בעת הבחירה, ולהתפשר על תכונות אחרות פחות קריטיות. למשל – עדיף לבחור במכונה חסכונית עם טכנולוגיה בסיסית, מאשר במכונה עם דירוג נמוך שמגיעה עם כל מיני פונקציות "מיותרות".

חשוב גם להתאים את הדירוג לגודל ולצרכים של משק הבית. משפחה גדולה שמכבסת המון בכל יום, תרוויח יותר ממכונה בדירוג הגבוה ביותר עם תוף ענק. אבל לזוג צעיר, למשל, יכולה להספיק מכונה קטנה ופשוטה יותר עם נפח 5 ק"ג בדירוג A.

בסופו של דבר – חפשו את האיזון הטוב ביותר בין היעילות האנרגטית, התקציב, וצרכי הכביסה האישיים שלכם. השקיעו במחקר, השוו מחירים ונתונים, ואל תתביישו לשאול את איש המקצוע בחנות על הפרטים הטכניים. עם בחירה מודעת ונכונה, תצאו עם מכונת כביסה שתשרת אתכם נאמנה ובאופן חסכוני ומקיים למשך שנים ארוכות.

איך מוצאים את הדגם המשתלם ביותר עבורכם?

אחרי שהבנו את העקרונות הבסיסיים של דירוג אנרגטי ואת החשיבות הגדולה שלו, כדאי לתת כמה טיפים מעשיים למציאת הדגם הספציפי שהכי מתאים לכם:

  1. בידקו היטב את התווית האנרגטית: שימו לב לדירוג ולכל הפרטים עליה, כמו נתוני צריכת החשמל והמים, קיבולת, דרגת רעש וכו'. השוו בין התוויות של דגמים שונים במחלקה. אם משהו לא ברור – בקשו הסבר מאיש המכירות וחפשו מידע ברשת.
  2. בדקו האם יש בדגם את הפונקציות שחשובות לכם: מעבר לדירוג, וודאו שהמכונה מתאימה גם מבחינת קיבולת, מהירות סחיטה, מגוון תוכניות, אפשרות לחיבור מים חמים וכו'.
  3. השוו מחירים ומבצעים בין חנויות שונות, גם באינטרנט: לעתים ניתן למצוא פערי מחיר גדולים על אותם הדגמים בדיוק. חפשו מבצעים של חבילות עם מוצרי חשמל נוספים או אחריות מורחבת.
  4. קראו ביקורות וחוות דעת של משתמשים: נסו לאתר באינטרנט "המלצות לקנייה" של אתרים או בלוגים מקצועיים בתחום, וכן תגובות של משתמשים שכבר רכשו את המכונות. זה יכול לחשוף תובנות חשובות על איכות, עמידות ושביעות רצון בפועל.
  5. עשו רשימת קריטריונים לפי סדר חשיבות: צרו טבלה עם עמודות ל"חובה", "רצוי" ו"בונוס" והכניסו לכל אחת את התכונות הרלוונטיות. תנו משקל גדול יותר לדירוג האנרגטי והתאמה לצרכים הבסיסיים, ופחות לשאר ה"פינוקים".
  6. פנו לייעוץ מקצועי של מוכרים או טכנאים: אל תתביישו לקחת עוד חוות דעת מאנשי מקצוע מהימנים, גם אם אתם כבר די משוכנעים בעצמכם. הם מכירים את השוק ויכולים להמליץ על דגם מנצח שפספסתם.
  7. קחו בחשבון את עלויות התחזוקה והאחריות: שאלו לגבי זמינות חלקי חילוף, עלויות שירות ומשך האחריות הכלולה במחיר. לעתים כדאי גם לקנות "הרחבת אחריות" למספר שנים נוספות.
  8. זכרו שהשקעה בדירוג גבוה היא לטווח ארוך: גם אם המחיר גבוה מהתכנון, חישבו כמה אתם יכולים לחסוך בחשמל ומים למשך 10-15 שנה קדימה. תחשיבו את ה"עלות הכוללת" של המכונה, לא רק את מחיר הקנייה הראשוני.

לסיכום - בחירה מושכלת ומקיימת של מכונת כביסה

אנחנו מקווים שהמדריך הזה עזר לכם להבין קצת יותר לעומק את נושא הדירוגים האנרגטיים, ואת החשיבות שלהם בבחירת מכונת כביסה חדשה ויעילה. אין ספק שמדובר בהשקעה משמעותית, אבל בנקודת המבט הנכונה – היא לא רק משתלמת כלכלית, אלא מבטאת אחריות ומודעות סביבתית.

מכונת כביסה עם תווית אנרגטית גבוהה היא אמצעי קטן אבל משמעותי שכולנו יכולים לנקוט כדי להפחית את צריכת החשמל והמים, ובכך לתרום במעשינו למאבק הגלובלי במשבר האקלים. ברמה האישית, הבחירה הזו יכולה להוריד לנו משמעותית את עלויות הכביסה ולשדרג את חוויית המשתמש עם מכשיר מתקדם ואיכותי יותר.

בסופו של דבר, כמו רוב ההחלטות הצרכניות בחיינו, הכל עניין של סדרי עדיפויות. אם אנחנו מוכנים להשקיע מחשבה, זמן ותקציב בבחירת מכונת כביסה חדשה – סביר להניח שנצא עם אחת שתשרת אותנו בנאמנות ובאופן יעיל ובריא לאורך שנים. אז בפעם הבאה כשאתם מחליפים מכונה – הסתכלו על התווית האנרגטית, עשו את השיעורי בית שלכם.

Picture of שלומי בכר
שלומי בכר

שלומי הוא מומחה בתחום מכונות הכביסה והמייבשים, בעשור האחרון שלומי עבד כיועץ ברשת מוצרי חשמל מובילה במחלקת מכשירי הכביסה הביתיים. לאורך השנים בתחום, ליאור צבר ניסיון רב בדגמים השונים והמובילים בשוק, התכונות החשובות ביותר במכשירי כביסה ביתיים והתאמה של המוצר הנכון על פי הצורך שלכם. שלומי משתף את הידע והניסיון שצבר אתכם לאורך השנים אצלנו באתר עולם הכביסה במטרה לעזור לכם לבחור נכון.

הסקירות האחרונות
המדריכים האחרונים